Wordt Nederland en de rest van Europa op termijn een ontwikkelingsland?

Naar aanleiding van dit (http://www.spitsnieuws.nl/archives/buitenland/2010/03/eu_wordt_tweede_divisie_regio.html) bericht. Europa raakt steeds verder uit beeld in de wereld. Landen als China, India, Brazilië, Turkije groeien in rap tempo. Met gevestigde economieën zoals de VS, Japan, Rusland, Zuid-Korea is Europa straks niet meer nodig. De bodemschatten zitten niet hier, de kennis zit niet meer hier, wat is de rol van Europa in de toekomst?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (6)

Europa is voortdurend in ontwikkeling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zit zeker een kern van waarheid in. Als Europa niet tijdig actie onderneemt zal men zeker ver achterop raken.
Maar dit is niet iets wat alleen overheden alleen kunnen oplossen. Zolang de burger zijn artikellen zogoedkoop mogelijk wenst, zullen de opkomende economieen sterker worden.

Toegevoegd na 6 minuten:
Maar dit is onder normale omstandigheden. Vergeet niet dat Europa samen met de USA het machtigste militaire apparaat heeft. De kans is dan ook niet uitgesloten dat ze ingrijpen als het echt verkeerd gaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is niet de schuld van de burger dat deze goedkope producten koopt, maar de schuld van overheden/EU dat dergelijke producten niet zwaarder belast worden.
we liggen nog steeds goed aan de noordzee, we hebben nog wat wiedergutmachung van de oosterburen tegoed. we kunnen friesland en zeeland nog vekopen. we komen deze eeuw wel door.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doen we Limburg niet in de aanbiedeing ? ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
alles behalve de randstad:)
Nee, deze andere landen komen op het niveau van "het westen" en dan zullen we gezamelijk verder groeien.

Europa heeft een hele hoop inwoners, en wij houden van spullen kopen. Europa blijft dus altijd een interessante markt voor bedrijven, die zullen zich ook blijven vestigen hier.

Multinationals zullen zijn fabrieken nu vestigen in ontwikkelings landen omdat het arbeidsloon laag is, op het moment dat dat gelijk getrokken wordt met Europa is het voor deze bedrijven niet meer rendabel om producten voor de enorme Europese markt in bijvoodbeeld China te maken.

Bovendien heeft elk land ook zijn eigen expertise en ook Europa loopt voorop met bepaalde dingen (kan zou snel niets bedenken, maar het is er vast) zoals Japan met hi-tech voorop loopt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Keep on dreaming...
Voorlopig niet. Maar in de nabije toekomst gaan Chinezen niet meer voor ons werken voor zo'n laag salaris.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Chinezen werken niet voor ons, wij werken voor de Chinezen. Ze hebben nu ook Volvo al gekocht.
Nee, ontwikkelingslanden zijn landen in met name Afrika waar technologie onder de maat is en de economie niet zelfvoorzienend is.

Nederland voldoet absoluut niet aan die norm, en is en wordt dus geen ontwikkelingsland, zelfs niet als andere landen ons voorbijstreven met hun economie.